گلدان پلاستیکی

امروزه گلدان های پلاستیکی جایگاه های گلدان های سفالی را گرفته اند که این دلیل بر مزیت های بیشتر گلدان پلاستیکی نسبت به گلدان های سفالی می باشد. سفال محصولی قدیمی بود که با پیشرفت علم و تکنولوژی و کشف پلاستیک، رفته رفته از میان برداشته شد و گلدان پلاستیکی رقیبی سر سخت به میان آمد که در ادامه ویژگی های آن را بررسی می کنیم.

انواع گلدان سفالی کدامند؟

گلدان های سفالی نیز در مدل و انواع متفاوتی می باشند که برخی از آنها ساده هستند و برخی از مدل های دیگر همانند دسته اول هستند اما یک لایه لعاب مخصوص جهت جلوگیری از تبخیر آب در گلدان، به آن اضافه می شود که این لایه جهت کاهش نیاز گیاه به آب می باشد که البته این لایه صد در صد جلوی تبخیر آب را نمی تواند بگیرد بلکه شدت تبخیر را فقط تا حدی کاهش می دهد.

گلدان سفالی

گلدان سفالی در سایزبندی مانند ارتفاع و دهانه متفاوت می باشند و همچنین در طرح بدنه نیز متفاوت می باشند اما از لحاظ رنگبندی زیاد تفاوتی ندارند چراکه سفال رنگی خنثی دارد مگر آنکه آن را با مواد خاصی جهت زیبایی بیشتر رنگ آمیزی کرد.

گلدان سفالی

سایز های بزرگ گلدان های سفالی بسیار سنگین وزن می باشند و اگر برای درختچه یا گیاهان سایز بزرگ آن را خریداری کرده اید باید در گوشه ای و دور از رفت آمد بگذارید تا مبادا باعث برخورد و در نهایت افتادن آن شود.

گلدان سفالی دارای شکنندگی نیز می باشد و در اثر کوچکترین برخورد که باعث افتادن آن شود ترک می خورد و تکه تکه می شود به طوری که دیگر قابل استفاده نمی باشد و برای گیاه خود باید گلدانی دیگر تهیه کنید.

سایز های متوسط گلدان سفالی نیز تا حدودی سنگین وزن می باشند و هیچگاه نباید آنها را به مدل گلدان های پلاستیکی آویزی، در جایی قرار داد چرا که بسیار خطرناک می باشند و امکان سقوط آن وجود دارد و این امر هم به دلیل وزن آن می باشد که هنگام پر شدن گلدان با خاک و گیاه نیز چندین برابر سنگین وزن تر خواهد شد.

فقط مکان هایی که در دور دست از کودکان و محل رفت آمد نباشد می توان گزینه خوبی برای قرار دادن گلدان های سفالی باشد.

سایز های کوچک گلدان سفالی که برای گیاهان سایز کوچکی همانند کاکتوس مناسب می باشند، نسبت به دو سایز بزرگتر ایمن تر می باشند و می توان در فضاهای بیشتری آن را گذاشت که باز هم باید ایمنی و مراقبت در جای گذاری محل انتخابی آن، رعایت شود.

چرا گلدان سفالی زرد می شود؟

گلدان سفالی دارای جذب رطوبت بالایی می باشد که این امر در تغییر رنگ گلدان سفالی نقش اصلی را دارا می باشد.

گلدان های سفالی در حالت کلی به دو دسته تقسیم می شوند، دسته اول گلدان های سفالی بدون لعاب هستند که بدون هیچگونه افزودنی ساخته می شوند و تماما از سفال می باشند و دسته دوم گلدان های سفالی لعاب دار هستند که فرایند ساختن آنها همانند گلدان های سفالی بدون لعاب با پختن خاک رس در کوره مشابه می باشند، اما تفاوت آنها رنگ آمیزی و طرح آن می باشد که پس از مرحله اول انجام می شود و باعث زیباتر شدن ظاهر آن می شود.

گلدان سفالی

هر دو دسته گلدان های سفالی با در نظر گرفتن برتری دسته دوم به دسته اول، دارای ضعف های چشمگیر از جمله شکنندگی سریع و تغییر رنگ آن می باشد.

یکی از معایب جدی گلدان های سفالی ایجاد کپک های سفید و تغییر رنگ آن به زرد یا مایل به نارنجی می باشد که این امر به دلیل نفوذ پذیری خاک رس که در ساخت گلدان از آن استفاده می شود، و برقراری تهویه زیاد دیواره گلدان با فضای بیرون و درون گلدان می باشد که هم سبب می شود رطوبت کافی به گلدان نرسد و آبیاری به گیاه بیشتر شود و هم اینکه در برابر تغییرات آب و هوایی سریعا تغییر رنگ و از بین رفتن زیبایی گلدان شود.

گلدان سفالی

این گلدان ها در اثر قرار گیری طولانی مدت در برابر بارندگی و سرما، سریعا خراب و غیر قابل استفاده می باشند و در جای گذاری آن بسیار باید دقت کرد که در مکانی دور از خطر های احتمالی قرار بگیرد.

در صورتی که یک گلدان سفالی زرد شود یا دچار کپک های سفید رنگ شود تمیز کردن و درست کردن آن به حالت اولیه بسیار دشوار می باشد و نتیجه کار در نهایت مطلوب نخواهد بود و باید برای جایگزین آن گلدانی نو خرید و علاوه بر همه اینها گیاهی که درون گلدان سفالی بوده است نیز دچار آسیب می شود و برای سالم نگه داشتن آن نیز از گیاه باید مراقبت های ویژه ای کرد و این مشکل برای گیاه یک خطر جدی می باشد که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

مزایا و معایب گلدان پلاستیکی چیست؟

از بهترین مزایای گلدان پلاستیکی می توان به ارزان قیمت بودن در کنار کیفیت بالا، اشاره کرد.

مواد اولیه تولید گلدان پلاستیکی بعلاوه روش تولید آن که با دستگاه تزریق پلاستیک انجام می شود بسیار به صرفه برای تولید کنندگان می باشد و همین امر موجب قیمت پایین آن می باشد.

گلدان پلاستیکی مستطیلی سفید

گمان هایی شاید بر این باشد که پلاستیک به دلیل قیمت ارزان آن بی کیفیت می باشد و دوامی ندارد که این مورد یک تفکر کاملا اشتباه می باشد و در مورد لوازم پلاستیکی از جمله گلدان های پلاستیکی اصلا صدق نمی کند.

یکی دیگر از مزایای شناخته شده گلدان پلاستیکی وزن سبک آن و جابه جایی راحت می باشد که این مورد برای گیاهان سایز بزرگ و درختچه های قابل کاشت و نگهداری در گلدان های سایز بزرگ، امری بسیار سودمند می باشد چرا که با حذف وزن گلدان جابه جایی این گیاهان سنگین وزن بسیار راحت تر خواهد شد.

گلدان پلاستیکی مستطیلی سفید

برعکس گلدان های سفالی که دارای تبخیر بالا به دلیل تخلخل زیاد آن هستند گلدان های پلاستیکی تبخیر بسیار کم رو به صفر دارند و این امر هم به دلیل خاصیت پلاستیک و نبود منافذی برای ایجاد تهویه می باشد.

گاهی شاید احساس کنید که ایجاد یک تغییر در گلدان شما آن را بسیار کاربردی تر خواهد کرد برای مثال ایجاد سوراخ در کف گلدان می تواند زهکشی آن را فراهم کند که این ویژگی در اکثر گلدان های پلاستیکی رعایت شده ولی در برخی مدل ها این ویژگی موجود نمی باشد و شما به راحتی می توانید این سوراخ را در گلدان ایجاد کنید اما این کار در گلدان پلاستیکی فقط به راحتی انجام می شود.

پخش عمده گلدان پلاستیکی

اگر شما بخواهید همین کار را در گلدان سفالی انجام دهید، گلدان ترک می خورد و حتی ممکن است تکه تکه هم نیز بشود.

رنگبندی و تنوع در طرح و مدل گلدان های پلاستیکی به شدت بالا می باشد که این مورد هم یکی دیگر از نقاط قوت گلدان های پلاستیکی می باشد که هر سلیقه ای را مجذوب خود می کند.

گلدان پلاستیکی مستطیلی سفید

اما اگر نگاهی به گلدان های سفالی بیندازید متوجه خواهید شد این تنوع و رنگبندی گسترده در گلدان های سفالی به شدت پایین است و در بحث رنگبندی نیز این گلدان ها خنثی هستند و اگر آدمی با روحیه نشاط انگیز باشید این گلدان ها اصلا شما را مجذوب خودش نخواهد کرد.

تنها موردی که سبب یکی از معایب گلدان های پلاستیکی می شود بحث مربوط به محیط زیست و دفع نشدن پلاستیک و یا دفع شدن طولانی مدت آن می باشد که این مورد باعث شده است تجزیه های پلاستیکی به کار بیایند و این مشکل را برطرف کنند و بسیار توصیه شده است که لوازم پلاستیکی در طبیعت رها نشوند تا محیط زیست خود را سالم و تمیز نگه داریم و سبب آسیب به آن نشویم.

گلدان پلاستیکی از کجا بخریم؟

شما به دو روش می توانید گلدان پلاستیکی مورد نظرتان را خریداری نمایید.

گلدان پلاستیکی رویال

روش اول که خرید و مراجعه حضوری به بازار و رفتن به فروشگاه های گلدان های پلاستیکی می باشند و یا اینکه اگر قصد خرید به تعداد زیاد را دارید می توانید با تولید کننده  ارتباط برقرار کنید و او را ملاقات و سپس خرید خود را انجام دهید که این روش برای شما وقت و هزینه زیادی را خواهد گرفت و اگر حوصله طی مسافت های طولانی و تحمل ترافیک و شلوغی را دارید و یا از همه مهمتر با پرداخت پول بیشتر نسبت به روش خرید اینترنتی مشکلی ندارید این خرید برای شما مناسب می باشد.

روش دوم خرید اینترنتی می باشد که این روش برای کسانی مناسب می باشد که بسیار برای وقت خود ارزش قائل هستند و می خواهند از آن به خوبی استفاده کنند و همچنین می خواهند به راحت ترین روش ممکن خرید خود را در خانه هنگام نشستن بر روی مبل یا صندلی، انجام دهند.

گلدان پلاستیکی مستطیلی سفید

افزون بر همه این مزیت های خرید اینترنتی پرداخت هزینه کمتر نیز بسیار حائز اهمیت می باشد که در این روش خرید، فروشندگان با حذف واسطه های خرید و امکان ارتباط با خود تولید کننده توانسته اند سود های مضاف که بر روی کالا کشیده می شود را حذف کنند و گلدان پلاستیکی را به قیمت خود کارخانه به مشتری بفروشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *